SAOT - напівавтоматична система визначення положення поза грою
Останні три роки ФІФА тестувала напівавтоматичну систему визначення положення поза грою (SAOT), яка працює на основі штучного інтелекту (AI). Саме її було обрано для використання на чемпіонаті світу з футболу в Катарі, але широкому загалу вона дотепер невідома.
Однак вболівальники отримають шанс побачити систему в дії, адже УЄФА вирішив її застосувати, починаючи з групового етапу Ліги чемпіонів сезону 2022/23.
Система VAR дозволяє визначити офсайд, але тривалі затримки та помилки викликали недовіру до цього процесу зі сторони фанатів, гравців та тренерів. Скептицизм до рішень з'явився також через погану візуалізацію. Сумнівна правильність намальованих ліній, на які впливає розміщення камер, призводила до того, що гравець знаходився в правильному положенні, та після перегляду VAR арбітри визначали положення поза грою.
Саме такі прикрощі покликана виправити SAOT. При перегляді таких епізодів за допомогою VAR, арбітри не можуть точно визначити момент пасу і початок руху футболіста, на якого спрямована передача, через частоту кадрів телевізійних камер. В більшості випадків вона складає 50 кадрів за секунду.
Штучний інтелект SAOT допомагає точно визначити цей момент і виключити суб'єктивність рефері і вцілому пришвидшити прийняття рішення щодо офсайду, що раніше могло тривати до 5 хвилин у складних випадках.
То що ж таке напівавтоматична система визначення положення поза грою?
SAOT - інструмент, що допомагатиме VAR приймати швидші та точніші рішення, автоматично визначаючи відносне положення гравців у момент пасу.
"Напівавтоматична технологія визначення положення поза грою була розроблена для допомоги відеоарбітрам, - пояснив Йоганнес Хольцмюллер, директор з футбольних технологій та інновацій ФІФА. - Таким чином, під час чемпіонату світу з футболу 2022 року в Катарі кімната VAR отримуватиме автоматичне сповіщення у разі офсайду, а також намальовану протягом кількох секунд лінію положення поза грою".
"З точки зору точності це рішення є дуже важливим, - додав П'єрлуїджі Колліна, голова суддівського комітету ФІФА. - Ми розуміли необхідність змін, і тому хотіли запропонувати щось таке, що прискорює процес. Ми знаємо, що футбол відрізняється [від інших видів спорту], тому швидке прийняття рішення було важливим. Саме тому ми працювали в цьому напрямку".
Як працює автоматична система визначення положення поза грою?
VAR використовує для визначення офсайду телевізійні камери, на відміну від SAOT, для якої під дахом стадіону будуть розміщуватись спеціальні камери. Вони забезпечуватимуть оптимальне спостереження за футболістами, відстежуючи точки для розрахунку їх точного положення на полі. Для цього система слідкуватиме за 29 точками на гравцях, включаючи плечі, пальці ніг, коліна та голову. Таким чином, система без помилки буде визначати положення футболіста у будь-який момент матчу.
Офіційний м'яч чемпіонату світу Al Rihla, розроблений Adidas, буде оснащений датчиком, який відправлятиме дані 500 разів за секунду, що дозволяє точніше визначати точку і момент удару. Звичайні камери обмежені 50 кадрами на секунду. Цей датчик вимірюватиме прискорення м’яча по кількох осях, ретельно визначаючи його положення, що критично важливо для роботи SAOT.
Дані про гравців та м'яч штучний інтелект оброблятиме в режимі реального часу відправлятиме сповіщення про офсайд. Потім VAR повинен підтвердити, що відправна точка та лінія є точними і повідомити рефері.
"На кожному стадіоні кубка світу буде по 12 спеціальних камер стеження, - сказав Хольцмюллер. - Усі ці камери працюють разом і на 100 відсотків синхронізовані. Крім того, офіційний м'яч матиме окрему технологію і міститиме 500Гц IMU [інерційний вимірювальний пристрій]”.
"Ми об'єднуємо різні набори даних, застосовуючи штучний інтелект. Автоматичне оповіщення буде надходити в кімнату VAR протягом декількох секунд. Але, звичайно, крім цього, є процес ручної перевірки рішення SAOT відеоарбітрами, щоб переконатися, що все визначено правильно".
Напівавтоматична система визначення положення поза грою фіксуватиме міліметрові офсайди
Колліна глибоко переконаний, що будь-який офсайд - це офсайд. Нинішній спосіб визначення положення поза грою, через недоліки в процесі, має певну толерантність до помилок. SAOT покликаний цього позбутись.
"Мета полягає в тому, щоб мати точну технологію, щось схоже на систему взяття воріт, яка подобається всім через свою безпомилковість, адже коли м’яч перетнув лінію воріт всього лише на кілька міліметрів і система це продемонструвала, то всі задоволені результатом. Так само повинно бути і з напівавтоматичною системою визначення офсайду, яка показуватиме точні докази того, що гравець був в правильному положенні чи перебував поза грою".
"Я не бачу ніякої різниці між тим, як фіксується взяття воріт і визначається офсайд", - саме тому, на думку Колліни, фанати будуть довіряти SAOT.
Саме тут можуть виникати проблеми, адже вболівальникам не подобаються так звані міліметрові положення поза грою.
Як SAOT визначає положення поза грою у гравця
Так само, як і з технологією взяття воріт, напівавтоматична система визначення положення поза грою створює 3D-анімацію, яка буде показана на стадіоні та по телебаченню. Це відбуватиметься не в момент прийняття рішення, а під час наступної зупинки у грі, після того як суддя виніс остаточне рішення щодо епізоду. На анімації буде чітко виділено точку на нападнику, яка буде офсайдом, і вона рухатиметься відповідно до гравців.
"Ми використовуватимемо ту саму технологію створення 3D-анімацій [як і з фіксацією голів], тому що хочемо забезпечити уболівальникам найкращу перспективу. Думаю, ми всі згодні з тим, що в складних випадках дуже важко точно визначити, був гравець у правильному положенні чи ні", - стверджує Хольцмюллер.
Скільки часу займатиме прийняття рішення SAOT
ФІФА стверджує, що середній час, за який судді у всьому світі приймають рішення щодо офсайду за допомогою VAR, складає 70 секунд. Завдяки новій технології він повинен скоротитись до 25 секунд.
Це не означає, що затримок у грі більше не буде, адже судді вирішуватимуть самостійно, чи гравець приймав участь у епізоді, чи не перекривав він огляд воротарю суперника…
Чи втручатиметься автоматична система визначення положення поза грою у всі епізоди
SAOT працюватиме в тих же епізодах, що і VAR, тобто інформація про офсайд повідомлятиметься арбітру на полі лише в тому разі, коли епізод закінчився голом, пенальті або червоною карткою. Тобто, якщо офсайд станеться перед кутовим або штрафним ударом, які не були зафіксовані асистентом арбітра, VAR не попередить про це рефері на полі, і офсайд не буде відмічений у грі.
Коли напівавтоматична система фіксації положення поза грою з'явиться у національних чемпіонатах
На жаль, таким лігам, як чемпіонат України, цього доведеться чекати довго. Незважаючи на те, що УЄФА використовував SAOT у Суперкубку та робитиме це, починаючи з групового етапу Ліги чемпіонів, топові європейські чемпіонати запровадять технологію не раніше сезону 2023/24.
Основна проблема бідних чемпіонатів полягає в тому, що ця система - напівавтоматична, тобто потребує додаткового оператора VAR, який разом із спеціальними камерами призведе до збільшення витрат.
Чи стане повністю автоматичним визначення положення поза грою
Арсен Венгер, керівник відділу ФІФА з глобального розвитку футболу, сказав, що хотів би, щоб рішення про офсайд перейшло безпосередньо до технології від лайнсмена, але Колліна раніше заперечив можливість цього.
"Технологія фіксації взяття воріт виносить лише два чітких вироки, оскільки є м'яч і лінія [яку він перетинає або ні]. З цієї причини було досить легко знайти повністю автоматизоване рішення, — сказав Колліна минулого року в одному з інтерв'ю. - У випадку офсайду рішення приймається після аналізу не тільки позиції гравців, але й їх участі в грі. Сьогодні-завтра технології можуть намалювати лінію, але оцінка впливу на епізод залишається в руках рефері. Участь арбітрів у оцінці офсайду залишається вирішальною та остаточною".