Ла Ліга хоче отримати за аудіовізуальні права на 25% більше. За це треба дякувати Хав'єру Тебасу
"Якщо ми будемо стояти на місці, то нас чекають проблеми". Так Хав'єр Тебас охарактеризував телевізійний бізнес, основне джерело доходу ЛаЛіги. Остання якраз готує продаж ТБ-прав, яка відбудеться в цьому році. У наступному циклі (2022-2025) президент ЛаЛіги має намір зробити ставку на "щось інше, що стимулюватиме ринок". "Є 4 способи почати з нами співпрацю", - говорив Тебас на форумі ADEA.
Раніше пакети прав розподілялися між платним (вісім матчів у одному і головний матч туру - у другому) і загальнодоступним телебаченням, якому діставалася одна гра в турі. Перші два в 2018 році придбав Movistar +, а Mediapro і GOAL отримали лот для безкоштовного ТБ. Крім цього Mediapro продає неексклюзивні права на огляди і відео ЛаЛіги зацікавленим сторонам, в тому числі за межами Іспанії.
Поки не зовсім ясно, які зміни відбудуться з ТБ-правами, але впевнено можна стверджувати одне: ліга має намір шукати інші канали дистрибуції. Саме про це говорить Тебас. Незважаючи на те, що визначеності в цьому питанні немає, фахівці впевнені, що ЛаЛіга хоче почати співпрацю з OTT-платформами, такими як Dazn і Amazon Prime.
На відміну від АПЛ або NFL, іспанська ліга продавала лоти, куди пакували певні права на всі 38 турів Прімери і 42 тури Сегунди. Тобто переможець торгів повинен був забезпечити показ навіть тих матчів, які йому були не особливо потрібні, і єдиним варіантом участі в конкурсі була ставка на весь сезон чемпіонату.
Тепер пропонується розділити права за кількістю матчів і особливих турів, як це роблять АПЛ і NFL. Amazon Prime володіє правами на показ матчів деяких турів в Великобританії, наприклад Boxing Day, в той час як Sky і BT Sport роблять ставку на кількість ігор. Подібний підхід використовує NFL, де бродкастери володіють правами на певні матчі.
"Ми хочемо, щоб система продажів ефективно працювала і в майбутньому", - сказав Хав'єр Тебас на форумі ADEA. Президент ЛаЛіги разом з цим згадав важливий факт: до 2030 року 80% населення будуть споживати аудіовізуальний контент через ОТТ-платформи. З цієї причини ліга працює над тим, щоб відповідати тенденціям цього десятиліття.
Зараз з ЛаЛігою співпрацює близько 80 аудіовізуальних партнерів з усього світу. На її думку, це дозволяє ЛаЛізі вимагати за права на 25% більше, ніж це було під час попереднього аукціону, і заробляти за сезон близько 2 мільярдів 118 мільйонів євро.
Однак в цьому циклі пандемія має прямий вплив на прибутки ЛаЛіги від аудіовізуальних прав. Це вже сталося в Італії, де Серія А продала DAZN основні лоти зі знижкою в 20%, і Францією, де Canal+ придбав аудіовізуальні права на Лігу 1 і Лігу 2 зі знижкою в 50%, заплативши за один сезон близько 670 мільйонів євро. Тому, за словами Тебаса, двократного збільшення доходів від ЛаЛіги чекати не варто.
Серйозний удар по аудіовізуальним правам ЛаЛіги Covid-19 наніс через зниження прибутків від так званого каналу horeca [акронім від HOteles - готелі, REstaurantes - ресторани і CAfeterías - кафе]. Закриття спортивних барів і комендантська година в Іспанії призвели до того, що в минулому сезоні ця стаття доходів принесла ЛаЛізі близько 28 мільйонів євро замість запланованих 130.
У нинішньому сезоні ця ситуація повториться і збиток horeca складе приблизно 70 мільйонів євро. При цьому, як і в минулому році, ЛаЛіга збереже падіння доходів від матчдей в 5%. "Якщо порівнювати з іншими великими європейськими турнірами, ЛаЛіга показує непогані результати. В Бундеслізі зниження склало 18%, а в Прем'єр-лізі - 24%. У нашому випадку - 5%", - зазначив Тебас.
Цей результат став наслідком того, що ЛаЛіга постійно обговорює ситуацію, що виникла. "Ми не сидимо з нашими партнерами до кінця сезону, склавши руки. Ми зустрічаємося з кожним індивідуально і аналізуємо збиток, заподіяний пандемією. За допомогою цього нам вдалося зменшити негативний вплив", - пояснив президент.
В цілому, за оцінками менеджменту ЛаЛіги, загальне падіння доходів, викликане пандемією коронавірусу, за останні два сезони склало близько 2 мільярдів євро. Майже 1 мільярд цієї суми вдалося покрити за рахунок зниження бюджетів. Частину втрати доходів ЛаЛіга компенсує, головним чином, за рахунок банківського фінансування. 750 мільйонів євро профінансують банки і фонди, з якими ліга співпрацює багато років. Як зазначив Тебас на форумі, це близько 20 організацій, багато з яких англійські.
"В Європі ми будемо тією лігою, яка краще за інших впорається з економічними наслідками пандемії. Ми не зверталися по допомогу до уряду, як робили інші [так це було з Лігою 1 - прим. campeones.ua]. - говорив Тебас, для якого економічний контроль був найважливішим завданням з самого початку президентства.
2Playbook